REVIEW: Première Waarom mannen seks willen en vrouwen liefde

Komisch lesje seks en liefde

Waarom willen mannen alleen maar sex en waarom willen vrouwen meer dan dat: liefde? Een eeuwenoude vraag waar nu een antwoord op is in de vorm van een tourende theatershow. Twee jaar geleden bracht producent 3 and a Crowd Entertainment de voorstelling al eens in prille vorm op de planken; nu steekt De Graaf & Cornelissen onder leiding van Paul van Ewijk het in een nieuw jasje. De voorstelling, gebaseerd op de gelijknamige, wereldberoemde bestseller van Barbara en Allan Pease, biedt een antwoord op vragen zoals ‘Zijn mannen echt zo oppervlakkig?’ en ‘Willen vrouwen altijd wat ze zeggen?’ Maar zowel voor alle vrouwen als voor alle mannen geldt: je kunt niet met, maar zeker ook niet zonder.

Relatiecoach Aldo Brakkenbos (Alfred van den Heuvel) geeft een lezing over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Hij confronteert met zijn ideeën en wijsheden het jonge stel Barry (Joey Ferre) en Ellen (Dorien Haan). De situaties op het vlak van liefde, seks, jaloezie, kinderwens, etc. worden door Ferre en Haan op humoristische en sketchmatige wijze verbeeld. Van den Heuvel zelf speelt zijn rol ook erg komisch. Het publiek speelt in deze voorstelling een centrale rol, want de acteurs spelen vaak in op de gevoelens en beleving van de toeschouwers. Vaak worden er algemene clichés uit de kast getrokken, maar clichés zouden geen clichés zijn als er geen kern van waarheid in zit. Gevolg: een rijkelijk aantal golven van herkenbaarheid waaien constant door de zaal. Want hoe je het ook wendt of keert: de man is een geile ongelikte woelmuis en de vrouw een frigide vrieskist. De man is een seksmonster tot en met en de vrouw een zeurende emo-teut. Volgens de clichés weliswaar..

In vergelijking met de oorspronkelijke versie is er niet heel veel veranderd. Het decor (Edwin Kolpa) is wat flitsender geworden, maar het script (Allard Blom) is nagenoeg hetzelfde gebleven. Ferre en Haan zijn de typerende blondine en stoere macho. Ferre is alleen iets minder lui en onsympathiek en Haan oogt wat intelligenter. De rol van Van de Heuvel heeft nog de meeste transformatie ondergaan. Zijn baard, snor en bril heeft hij thuis gelaten waardoor hij van alwetende professor ontwikkeld is in een gevoelige relatiecoach die zijn eigen stellingen zelf ook niet altijd in praktijk kan brengen.

De voorstelling Waarom mannen sex willen en vrouwen liefde is een hilarische voorstelling waarin je meer te weten komt over het andere geslacht. Een ideale show om samen met je partner of gewone vriend(in) te bezoeken. Pas wel op voor lachsalvo’s door iets teveel herkenbaarheid. Waarom mannen sex willen en vrouwen liefde is nog tot en met 15 februari 2014 te zien door heel Nederland. Kijk voor meer informatie op