REVIEW: Première De Nieuwe IJstijd

ijstijd-27

Een stripverhaal komt tot leven
Door Liselot Van Heirweghe

Marten Toonder was een bekend Nederlands stripauteur die zijn grootste bekendheid verwierf met het schrijven en tekenen van de stripromans over Olivier B. Bommel en Tom Poes. Ter gelegenheid van het Toonderjaar ging afgelopen zaterdag 21 januari de musical De Nieuwe IJstijd in première, een productie van theatergezelschap Opus One. Het premièrepubliek, de koningin van Nederland én de kleindochter van Marten Toonder zagen dat het goed was.

Het was al in 1947 dat Toonder de strip Tom Poes en de Nieuwe IJstijd schreef, maar toch is het onderwerp van de musical nu verrassend actueel. In het verhaal is het september als het plots van de ene dag op de andere begint te sneeuwen en vriezen. Heer Bommel en Tom Poes komen er al snel achter dat professor Sickbock een methode heeft ontdekt om de aardas te kantelen, zodat de Noordpool ijsvrij wordt en de poolkappen zullen smelten. De bewoonde wereld wordt daardoor onbewoonbaar en de onbewoonbare wereld bewoonbaar. Uiteraard willen de twee vrienden daar een stokje voor steken.

Er staan amper drie castleden op het podium, maar ze zijn van een uitmuntend niveau. Roberto de Groot bewijst dat niet alleen Olivier B. Bommel, maar ook de acteur zelf ‘een heer van stand’ is. Zijn houding en vooral zijn warme stem passen uitstekend bij de beer. “Een heer moet ook alles alleen doen”, zegt Olivier wel eens, maar gelukkig klopt dat niet helemaal. Roberto heeft namelijk Suzan Seegers aan zijn zijde als Tom Poes en ook zij bewijst nog maar eens dat ze, figuurlijk dan, een grote dame is. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en Suzans heldere, hoge stem smelt mooi samen met die van Roberto in hun samenzang. Nieuw talent Yoran de Bont speelt verschillende rolletjes, waaronder professor Sickbock, en doet dat met verve. Hij weet zich staande te houden naast de eerder genoemde musicalkanonnen en laat zien wat hij allemaal in zijn mars heeft.

De enige decorstukken zijn drie grote projectiewanden waarop prenten uit de strips van Toonder worden afgebeeld. Op die prenten verschijnen ook de belangrijkste personages uit de verhalen. Af en toe volgen de beelden elkaar wat sneller op, zodat je een moment vergeet dat het ‘maar’ prenten zijn die ooit op papier getekend zijn. Het stripverhaal komt als het ware tot leven. Ook het spel van de acteurs helpt daarbij, bijvoorbeeld als Sickbock op een projectiescherm afgebeeld wordt met een revolver in zijn handen en de acteurs bijgevolg hun handen omhoog doen. De personages, zoals bijvoorbeeld Joost (de lakei van heer Bommel), krijgen in de musical ook een echte stem. Die stemmen werden ingesproken door een aantal bekende Nederlanders. Verder gebruiken de acteurs slechts een paar simpele rekwisieten, die er allemaal uitzien alsof je ze letterlijk uit een van de strips geknipt hebt. Ook de Oude Schicht, de auto van heer Bommel, verschijnt een aantal keer ten tonele.

Ook al is De Nieuwe IJstijd vooral een leuke kindermusical, toch blijven ook volwassenen niet op hun honger zitten. Voor zij die de strips ooit lazen, is het pure nostalgie. Ook de thematiek bekijken volwassenen natuurlijk met een ander, kritischer oog in deze tijden van globale temperatuursverhogingen, zeespiegelstijgingen en broeikasgassen. Dat de musical wat snelheid mist in het tweede deel deert de kinderen in de zaal echter niet. Zij gaan volledig op in dit muzikale stripverhaal en houden hun neus in plaats van in de boeken te allen tijde op het podium gericht!

De Nieuwe IJstijd maakt een landelijke tournee doorheen Nederland tot en met 3 mei 2012. De speellijst en meer informatie vind je op www.opusone.nl.